Goto down
Scarlette
Scarlette
Počet príspevkov : 728
Join date : 25.03.2019

Romy z Cejlu nechtěli do běžné třídy. Jsou z nich řemeslníci, zdravotníci i sportovci Empty Romy z Cejlu nechtěli do běžné třídy. Jsou z nich řemeslníci, zdravotníci i sportovci

za Po február 24, 2020 1:55 am
Děti z brněnského "Bronxu" nesvedla do společné třídy v roce 2009 jen náhoda. Mohli za to rodiče dětí z majoritní společnosti, kteří nechtěli, aby jejich ratolesti chodily do třídy s Romy. Začal se tak odvíjet příběh "nechtěných" žáků z 1. B Základní školy Merhautova, jejž v dokumentárním seriálu zachytila režisérka Kamila Zlatušková. Sledovala je 10 let a v České televizi teď skončila třetí řada.
Romy z Cejlu nechtěli do běžné třídy. Jsou z nich řemeslníci, zdravotníci i sportovci Ee9fae238d243b1bbe7cac84671701b8_extract=54,0,960,540_resize=680,383_

Jarmila Zobačová pracovala do sametové revoluce jako lektorka na brněnské hvězdárně, pak spoluzakládala cyrilometodějskou školu, první církevní školu na Moravě, a na Fakultě sociálních studií se věnovala výzkumu menšin. "Takhle já jsem přišla k Romáčkům. Chtěla jsem se jim věnovat, protože mi stáli za to. Byli snaživí a měli handicap z prostředí, v němž vyrůstají," vzpomíná.

Když měla pět let do důchodu, skončil jí na fakultě grant a ona si řekla, že by své teoretické zkušenosti mohla přetavit do praxe. V roce 2009 ji povolali ke třídě 1. B v ZŠ Merhautova v Brně. Tuto třídu si peticí vymohli rodiče z většinové společnosti, kteří nechtěli, aby se jejich děti vzdělávaly s Romy z brněnského "Bronxu", tedy oblasti Cejlu, ulice Francouzská či Bratislavská.

Navrhla své dceři, režisérce Kamile Zlatuškové, zda by třídu nechtěla průběžně natáčet. Na časosběru chtěla ukázat, že když se učitel žákům pečlivě věnuje a pracuje i s jejich rodinami, výsledky se dostaví. Postupně tak vznikly tři řady seriálu Ptáčata, jenž svým názvem odkazuje k romskému přísloví "Každý pták ať zpívá svoji píseň".

"Ve chvíli, kdy jsme projekt startovali, někteří lidé na internetu reagovali příšerně, že to jsou budoucí prostitutky, zloději a dealeři drog a že ty kamery, co jsme jim dali na natáčení, nám stejně ukradnou," vzpomíná Kamila.

Jenže Jarmila Zobačová při svých několika stážích v Anglii viděla, že se dá pracovat i s mnohem pestřejšími menšinami a skupinami imigrantů. Navštívila i základní školu v Leedsu, kde se vzdělávají děti z Afriky, Pákistánu či Romové včetně imigrantů z Česka společně s místními dětmi. "Místní učitelé to zvládají s přehledem, noblesou a je tam absolutní pořádek," popisuje Jarmila. "Mluvila jsem s rodiči romských dětí a ti mi říkali, že už by se do Česka nikdy nevrátili. Neexistuje tam takové to 'my' a 'vy'."


Romy z Cejlu nechtěli do běžné třídy. Jsou z nich řemeslníci, zdravotníci i sportovci 04efae7915ce3f6d945f07c9b85a1954_resize=560,420_

Filmaři tak začali sledovat tyhle nechtěné žáky, předem pasované do role outsiderů. Nasbírali unikátní, deset let dlouhý časosběr, který nemá ve světě obdoby. "Chtěli jsme ukázat, že situace je složitá, realita má více vrstev a že většina z nás je ve vleku předsudků, i když jde o malé děti," říká režisérka.
Naladit se na velké romské srdce

Jarmila se na pět let prvního stupně ocitla sama bez asistentů se sedmnácti žáky z vyloučené lokality, z nichž někteří měli poruchy učení. Nakonec jí pomohli studenti speciální pedagogiky, kteří do školy chodili na praxi. "Člověk se s dětmi musí naladit na stejnou strunu, pochopit jejich jižanskou povahu a velké srdce. Jakmile si získáte důvěru dětí, ale i jejich rodin a navážete s nimi vztah, můžete pak efektivněji pracovat."

Podle autorky je na natočeném materiálu jasně vidět, že segregované třídy nejsou pro děti v žádném případě správná varianta. "Chybí tam přirozené vzory, příklady, které táhnou, pozitivní motivace, úspěšnější děti navíc odcházely na jiné školy," líčí filmařka Kamila Zlatušková. A podle jejích slov právě ti, kdo se v nějaké fázi oddělili od sledované třídy a začali se vzdělávat s majoritou, jsou dnes ti úspěšnější. "Segregované školy jsou cesta do pekel. A je to i naše chyba, že se děti pak nejsou schopné vzdělávat na dalších stupních. Tady jednoznačně přicházíme o potenciálně úspěšné, o potenciální talenty," říká.

Ostatně i sami děti ve třetí sérii potvrzují, jak složité bylo pro ně na střední škole sžívat se s kolektivem a většinovou společností, když se nemohly devět let vzdělávat s ostatními. Pro některé je to hlavní důvod, proč vybrané střední odborné učiliště vzdávají.


https://zpravy.aktualne.cz/domaci/ptacata-ceska-televize-romove-brno/r~c094cd784c1811ea9d020cc47ab5f122/
Návrat hore
Povolenie tohoto fóra:
Môžete odpovedať na témy v tomto fóre.